اجرای سقف های عرشه فولادی


 یکی از فاکتورهای مهم در اجرای ساختمان به روش‌های جدید، سرعت بالای اجرا، سبک سازی و حذف مصالح و روش‌های قدیمی وقت‌گیر و پرهزینه می‌باشد. سبک سازی و اجرای سریع دو اصل بسیار مهم است که در تمامی دنیا توجه ویژه به آنها شده است و مهندسین، معماران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی همه تلاش خود را بر آن داشته‌اند تا بتوانند محصولاتی را روانه بازار کنند و طرح و نقشه‌ای پیاده سازند تا وزن سازه به حداقل رسیده و صنعتی سازی بیشترین سرعت را در امر ساخت و ساز داشته باشد.
یکی از بخش‌های ساختمان که تاثیر فوق العاده‌ای در سرعت ساخت دارد، سقف سازه می‌باشد. اگر در اجرای سقف از روش‌های نوین استفاده شود، پروژه در دوره زمان کوتاه و بسیار مناسبی اجــــرا می‌شود. سقف عرشه فولادی یکی از روش‌های نوین اجرای سقف است که به دلیل مزایای فراوان که یکی از آن ها سرعت بالاست، امروزه علاقه‌مندان بسیار زیادی در دنیا پیدا کرده است.
سقف عرشه فولادی با ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل آجدار بدون استفاده از میلگرد و حذف قالب بندی اجرا می‌شود. وزن این سقف نسبت به سقف‌های مشابه حدود 30 تا 60 درصد کمتر و سرعت اجرای این سقف حدود 12 برابر بیشتر از سقف‌های متداول مانند دال بتنی و تیرچه بلوک می‌باشد.
هر چند مدت زیادی از گسترش این نوع سقف در کشورمان نمی‌گذرد اما در واقع این سیستم اجرای سقف از سال 1939 و با تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره برداری از این سقف توسط انستیتو سقف فولادی SDI به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شده است.
در کشور ما نیز جدیدا تمایل به اجرای سقف‌های عرشه فولادی بدلیل سرعت بالای آن زیاد شده است. این نوع سقف در اصل، مخصوص ساختمان‌های اسکلت فلزی می‌باشد ولی در ساختمان‌های اسکلت بتنی نیز با اتخاذ تدابیری (که مهمترین آن ها تأمین شرایط اتصال مناسب ورق های سقف با المان های سازه ای است) قابل اجرا می‌باشد. استفاده از این نوع سقف در پروژه‌هایی که پیمانکار به دلایلی از برنامه زمانی ارائه شده عقب افتاده است و نیاز به اتمام کار در بازه زمانی کوتاه است یا درجاهایی که نیاز به سرعت انجام کار می‌باشد، بعنوان یکی از بهترین گزینه‌های اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد.
باتوجه به تجربه گروه مهندسین داریان در اجرای پروژه های بزرگ و کوچک ساختمانی فولادی و بتنی که در آن ها از سقف های عرشه فولادی استفاده شده است، به جرأت می توان گفت که کیفیت طراحی و اجرای پروژه های عرشه فولادی این گروه، به دلیل کنترل های دقیق و مستمر، بسیار چشمگیر بوده است. از طرف دیگر به دلیل در اختیار داشتن کارخانه عظیم ساخت قطعات فولادی، کلیه عملیات فرمینگ و برش ورق های عرشه فولادی توسط این گروه انجام می پذیرد.

معرفی سقف های عرشه فولادی

 
 

 


پروژه‌های مرتبط:

عضویت در خبرنامه داریان