اجرای سازه های فضاکار


 امروزه با پیشرفت علوم و تكنولوژی نیازها و خواسته های جدیدی در زمینه مهندسی سازه رخ نموده است. عامل زمان در ساخت سازه ها اهمیت دو چندان یافته و این امر گرایش به سازه های پیش ساخته را افزایش داده است. همچنین با افزایش جمعیت جوامع بشری، علاقه به داشتن فضاهای بزرگ بدون حضور ستون های میانی خواهان بسیار پیدا كرده است. در این راستا از اوایل قرن حاضر تعدادی از متخصصین مجذوب قابلیت های منحصر بفرد سازه های فضاكار گشته و پاسخ بسیاری از نیازهای جدید را در این سازه ها جسته اند و البته به نتایج بسیار مهم و مثبتی نیز دست یافتند. با دستیابی به این نتایج علاقه محققین نیز بیشتر شد و هنوز هم که چندین دهه از این امر می گذرد مطالعه روی سازه های فضاکار مورد توجه کانونهای متخصصین و محققین است.
منظور از عبارت سازه فضاكار، سیستم های اسكلت فلزی بوده كه از بافت تعداد زیادی المان یا مدول با شكلهای استاندارد به یكدیگر تشكیل می‎شوند و نهایتا یك سیستم سبك و با صلبیت زیاد را ایجاد می‎كنند. سازه های فضاكار دارای اشكال بسیار متنوعی می باشند که مهمترین آنها عبارتند از: شبكه های مسطح دو یا چند لایه، چلیك ها، گنبدها و قوس ها. سازه های فضاكار دارای بافت متنوعی نیز می باشند بدین ترتیب كه با تغییر درآرایش المان ها می توان بافت جدید ایجاد كرد و بدیهی است كه كارآیی هر بافت باید در مقایسه با بافت های دیگر سنجیده شود.
سازه های فضاكار متعددی در دنیا و ایران ساخته شده است و از جمله آنها می توان به استادیوم های ورزشی، مراكز فرهنگی، سالن های اجتماعات، ایستگاه های قطار، آشیانه های هواپیماها، مراكز تفریحی و ... اشاره کرد.
گروه مهندسین داریان با عنایت به آئین نامه های معتبر دنیا، مراجع فنی به روز و نرم افزارهای معتبر در زمینه طراحی و مدلسازی سازه های فضاکار ( مانند Formian، OpenSees، SAP2000 و . . .) توانایی فنی و تجربه کافی در زمینه طراحی سازه های فضاکار را داراست.

سازه های فضاکار

 
 


پروژه‌های مرتبط:

عضویت در خبرنامه داریان